zb19covergraphic

Předzávodní rozhovor s kartografem

Kdy jsi poprvé vyprodukoval svou vlastní mapu a oč se jednalo?
Mým prvním dílem byla mapa velmi malého lesíku, který paradoxně téměř sousedí s letošním prostorem a stáří bych tipoval kolem 5 let. Relevantní pro letošní závody naštěstí není.

Co tě na mapování baví?
Na mapování mám rád především přemýšlení, jak zobrazit realitu lesa do mapy, tak aby přinesla závodníkovi dostatek informací a zároveň byla čitelná. Horší je boj s po(d)rosty a obtížným hmyzem.

Jakou techniku mapování aplikuješ?
Vzhledem k tomu, že pracuji pouze na oddílových mapách, tak minimalistickou digitální (tablet + GPS). Ve vertikálně členitějších terénech bych postrádal dálkoměr, ale v našich východočeských lesích mi tato metoda přijde srovnatelná.

Z jakých podkladů jsi vycházel?
Po zkušenostech s prvními mapařskými pokusy si již nedovedu představit práci bez laserskenu. Naopak kromě okrajů lesa jsem jiné podklady (ortofoto, katastr apod.) vůbec nepoužil.

Jak dlouho na mapě pracuješ? Kolik času jsi poměrově strávil v terénu / u počítače?
Na mapě pracují v mnoha dílčích obdobích od loňského léta. Poměr les: počítač bych odhadl na hodinu počítačové práce ke 4 lesním.

Máš nějaký svůj vlastní styl mapovaní, či se držíš vzoru?
Těžko říct, nejradši bych mapoval po skandinávsku, ale v našich zvyklostech je téměř nutností nabídnout dostatek detailů. Uvidíme, zda jsem našel správnou hranici (oproti mé předchozí mapě nabízí větší stupeň generalizace).

Co v rámci tajemství můžeš říct o terénu?
Přestože nečekejte kameny či výrazně detailní oblasti, nabízí velkou různorodost, poměrně hluboká i mělká údolí, totální rovinu i dlouhý, místy členitý svah. Do toho rozplizlé porosty s místy sníženou viditelností. Dle mapy trochu připomíná proběhlý JWOC v Dánsku, ale nemůžu osobně srovnávat.

Na ŽB jsi tvůrcem mapy, ale také stavitel middlu. Na co se závodníci mohou těšit?
Věřím, že krátkou trať moderního střihu, se změnami tempa, postupy na rychlou realizaci ideální stopou i kratší až střední volby využívající terénu, a případně porostů. Především delší tratě pak prověří schopnost regenerace krátkých stoupáků.

js mapovani

Partneři ČSOS:

ČSOS ToiToi T mapy SporticusZaket

Partneři K.O.B. Choceň:

Město Choceň Iveco Bus Labeta Starmon Chonet Ekometal De Heus PSP Izoterm Composite Airplanes Lesy ČR Concept Pardubický pivovar Izosan