10MILA - GLORY GLORY Finspångs

Sobota a neděle byla svátkem pro všechny houževnaté orientační běžce. Ve Švédském Göteborgu se konala legendární Tiomila. Mezi více jak 800 startujících týmů se neztratili ani borci z Chocně, kteří běželi za svůj místní švédský klub Finspångs. Z týdenního pobytu ve švédských lesích vytěžili naši mládežníci maximum a předvedli tak skvělé výkony za které se nemusí určitě stydět.

Tiomila je orientační závod, který se koná každoročně ve Švédsku již od roku 1945.  Jsou to štafety, kde nejpopulárnější je kategorie mužů, která se skládá z 10 úseků obsahující jak noční, tak denní úseky. Ženská štafeta se skládá z pěti denních úseků. Název Tiomila je odvozen od "10 švédských mil" (≈100km) a odkazuje na celkovou vzdálenost, kterou uběhne každý tým. Nicméně rok od roku se vzdálenosti liší. (zdroj: Wikipedia)

Celá řada klubů a reprezentačních výběrů využila tuto akci a spojila ji se soustředěními či nominačními závody na mistrovství světa juniorů, kde jsme měli také své zastoupení. Jako první se na start v ženské kategorii postavila věkem ještě dorostenka Jana Semrádová, která hájila barvy štafety Finspångs SOK 2 a na třetím úseku předvedla parádní výkon. Tento úsek byl nejdelší ze všech a zároveň byl nefarstovaný. Trať dlouhou 11,2 km Jana prolétla v čase 1:46:16 a v těchto obtížných terénech na vítězku ztratila pouhých 30 minut. V této kategorii, po nevídaném výkonu Tove Alexandersson na posledním úseku, zvítězil tým Stora Tuna OK 1.

Pocity Janči Semrádové:

"Tiomilu jsem si hrozně moc užila. Předtím jsem se trochu bála toho, že to mám dlouhé a vychcípám tam. 
No, řekněme, že Elin Gunnarsson na prvním úseku se to zrovna nepovedlo, doběhla 332. a Klárka Nechanická to vytáhla na 295., takže bylo jasné, že nějaký dobrý výsledek to nebude. To mi pomohlo, že jsem se tolik nestresovala. A cíl? No, před Tiomilou jsem tomu říkala "soukromý boj o přežití", ale běhěm závodu se to změnilo na "nějak slušně zaběhnout a užít si to". Startovala jsem ve skupince, takže jsem běžela ve vláčku, který občas změnil účastníky. Bála jsem se jít sama, abych se někde neztratila, takže jsem raději šla s davem jiný postup, než který by byl z mojí hlavy. Ale přesto jsem se občas na chvíli osamostatnila. Většinou jsme se zase za chvilku seběhly. Celkově jsem to šla pomaleji a bez větších chyb (možná nějaká špatná volba postupu). Bylo to výživných 11,2 km za 106 minut, ale bavilo mě to! A taky se nějak omylem stalo, že jsem nás vytáhla o 66 míst. Viky Vojtíšková a Elin Johansson to na dalších úsecích vytáhly až na konečné 205. místo pro B štafetu, štafeta A byla 77."

Výsledky / Výsledky s mezičasy

Dámským závodem však nic nekončilo, ale teprve začínalo. V 21:00 totiž startovala legendární kategorie mužů, kde se na startovní čáru postavilo více jak 300 borců. Napětí stoupalo nejen v lesích v okolí Götegorgu, ale i u obrazovek počítačů u nás doma v České republice. Dlouhá noc, plná online mezičasů, poslouchání švédského rádia či diskutování o úspěších a neúspěších, začínala i pro nás. Závod čekal Toma Křivdu a Láďu Semráda, oba byli vybráni na pověstný nejdelší, 4. úsek, úsek, který je přezdíván "Dlouhá noc". Nefarstovaná trať měřila 16,7km vzdušnou čarou a závodníci se na ni vydávají za té největší severské tmy. Tom byl nominován do štafety Finspångs SOK 1 a ukázal, že ani ta největší tma ho nevyvede z míry a trať proběhl za 2:09:18 a polepšil tak štafetě o 27 míst, se svým časem tak bral 60. místo na úseku z více jak 300 týmů. Láďa běžel za Finspångs SOK 2 a trať absolvoval za 2:31:36 a obsadil 157. místo na úseku.

Pocity Toma Křivdy:

"Na svojí Långa natten jsem se opravdu těšil, parametry tratě o délce 16,8km a ukázky mapy prostoru napovídaly, že se bude jednat o nezapomenutelný zážitek. Kluci na prvních třech úsecích běželi obstojně a předávali mi na 106. místě. Přál jsem si vybíhat do 80. místa ale co už. Čapám mapu a snažím vymyslet jak se bezpečně dostat na 4 kilometry vzdálenou první kontrolu. Celý postup jdu víceméně sám jen za mnou celou dobu cupitá borec z Haldenu. Po prvních 30 minutách se tvoří skupina, ve které ale zjišťuji, že jsem v ní nejlepší takže většinu času táhnu skupinku já nebo borec z NTNUI. Do cíle dobíhám v čase 2:09:18 na 79. místě a 60. místě na úseku s 25min na vítěze."

Pocity Ládi Semráda:

"Po urputném, ale neúspěšném boji na nominačních závodech jsem byl vybrán, abych podstoupil orienťáckou zkoušku dospělosti na dlouhé noci alespoň ve štafetě Finspång 2. Bohužel má startovní pozice slibovala spíše osamocený boj daleko za pověstnými vláčky. A opravdu, 4 km dlouhý postup na 1. kontrolu jsem absolvoval téměř celý sám, ovšem také s chybou v dohledávce. Tam jsem také potkal skupinu asi 5 běžců, k nimž jsem se připojil. Záhy se ale ukázalo, že mi nepomohou tolik, kolik bych si představoval. Tempo nijak závratné, dlouhé plánovací pauzy při odběhách a nejisté dohledávky, živá debata ve švédštině. V oblasti koleček jsem tedy často přebíral iniciativu a zkracoval nejisté tápání naší skupinky, ale neodvažoval jsem se nasadit k úniku na některém z dlouhých přeběhů, protože mě trochu děsila vzpomínka na 1. kontrolu a mé nejisté plácání mezi objekty. Nakonec jsme po 150 minutách doběhli pokupě i do cíle, promrzlí, zablácení až do pasu, s 20,5 km v nohách ve 3:53 místního času."

Výsledky / Mezičasy Finspångs 1 / Mezičasy Finspångs 2

Stránka závodu / Fotky

10mila map 2017


Facebook

Partneři

Autoneum CZIveco BusStarmon s.r.o.CHONETLESY ČRLabetaMěsto Choceň

 

Podporuje město Choceň a Pardubický kraj.

 

Back to Top